Sunday 9 October 2011

Tanggungjawab seorang anak

Tanpa ibu bapa, kita tidak akan lahir ke dunia ini. Mereka juga sanggup berkorban apa saja demi memastikan kita manjadi anak berguna. Persoalannya, apakah tanggungjawab anak terhadap ibu bapa?

Setiap ibu bapa ingin melihat anak mereka cemerlang dalam pelajaran. Oleh itu, anak sepatutnya berusaha gigih bagi merealisasikan hasrat ibu bapa itu.

Selain itu, kasih sayang yang dicurahkan ibu bapa sebenarnya tidak bernilai. Justeru, seseorang itu hendaklah berusaha menggembirakan ibu bapa sepanjang hayat tanpa sebarang alasan.

Menjelang usia tua, ibu bapa memerlukan perhatian dan kasih sayang. Jadi, inilah masanya seseorang anak melaksanakan tanggungjawab memelihara mereka sebagaimana mereka memelihara kita.

Sesungguhnya, segunung intan sekalipun tidak sama nilainya dengan jasa ibu bapa terhadap anak. Lantaran itu, tanggungjawab anak tidak berakhir setelah ibu bapa meninggal dunia, sebaliknya berterusan terutama berdoa semoga mereka beroleh kesejahteraan.

Kesimpulannya, huraian di atas menjelaskan bahawa anak bertanggungjawab memastikan kesejahteraan ibu bapa mereka. Dengan hal yang demikian, akan lahirlah sebuah keluarga yang bahagia dan masyarakat penyayang.

-nur fitriah aliah

No comments:

Post a Comment