Thursday 6 October 2011

penanaman kelapa sawit

Tanaman kelapa sawit sesuai ditanam dikawasan-kawasan yang mempunyai jumlah hujan yang mencukupi diantara 2500-3500 mm setahun dengan taburan yang sekata disepanjang tahun. Kadar evapotranspirasi pokok sawit matang dianggarkan lebih kurang 5 mm sehari. Hujan yang mencukupi diperlukan dan menjadi faktor penting mendapatkan nisbah minyak yang tinggi.
Kekurangan air boleh menyebabkan pengeluaran bunga betina berkurangan dan bertambahnya bunga jantan. Kemarau yang panjang juga boleh menyebabkan bunga gugurdan mengurangkan pengeluaran hasil tanaman.
Pancaran cahaya matahari juga boleh mempengaruhi hasil tanaman kelapa sawit. Jangka masa optima yang diperlukan oleh tanaman ini ialah selama 5 jam/hari (2000 jam/tahun).
Tanaman kelapa sawit boleh hidup subur dikawasan yang mempunyai suhu diantara 22 °C sehingga 32° C. Walaubagaimana pun suhu optima adalah diantara 24 – 27°C.
Kelapa sawit tidak tahan dengan angin kuat disebabkan saiz yang besar dan bahagian pucuk yang lembut. Adalah tidak disyorkan sawit ditanam dikawasan yang selalu dilanda ribut.
Penggunaan racun rumpai ‘am/nenbasec/’didapati meningkatkan lagi kerosakan angin pada sawit. Tanaman sawit didapati sesuai ditanam pada ketinggian 300 m dari aras laut.
-nurul nasuha

No comments:

Post a Comment